& our friends // Magasin du Nord
Innovative, svenske delikatesser på hylderne i Magasin du Nord
Effektivt netværkssamarbejde og personlig kontakt gennem Enterprise Europe Network er opskriften på, hvordan den lille, svenske fødevareproducent ”& our friends” har fået foden indenfor hos Danmarks ældste og fineste stormagasin, Magasin du Nord. Og med stor succes.
Lina Gilbe fra & our friends ved én af de mange smagninger i Magasin du Nord (Fotos: & our friends)
Som ægte foodies har svenske Lina Gilbe og hendes mand altid søgt efter interessante og spændende fødevarer overalt, hvor de har været. Og de har rejst meget - og set og smagt mange såkaldte ”Premium”-produkter, som gang på gang har skuffet både smagsmæssigt, indholdsmæssigt og designmæssigt.
De konstaterede, at der næsten overalt var et betydeligt fravær af helt naturlige og plantebaserede alternativer inden for især fin mad og delikatesser - indtil de en dag mødte nogle mennesker, som udelukkende brugte naturlige smagsstoffer og ægte ingredienser, herunder trøffelaroma, i de lækreste delikatesser.
Et hul i markedet for fin mad og delikatesser
Oplevelsen med disse helt naturlige og meget smagfulde kvalitetsprodukter blev ved med at fylde hos Lina Gilbe, som efter at hun blev mor, også blev meget optaget af, hvilken planet og hvilke værdier vi giver videre til vores børn. Dét kombineret med, at hun som nybagt mor ofte fandt det svært at have tid nok til at lave mad, fik hende til at konkludere, at også bekvemmelighed er afgørende.
Der manglede simpelthen disse 100% naturlige easy-to-use smagsgivere med lækre og moderne smage på markedet. En lækker olie, sauce eller krydderier. Noget, der var nemt at bruge til alle slags retter – og som smagte godt.
Trøffelprodukter med vennerne
Derfor gik hun i gang med at skabe de første produkter og engagerede i den forbindelse de landmænd, producenter, kokke og andre gode madfolk, som hun havde lært at kende på sin madrejse, og som alle var blevet deres venner. Deraf opstod brandet ”& our friends”.
De første & our friends-produkter, der blev lanceret på det svenske marked, var baseret på ægte og friske trøfler.
- & our friends er et moderne brand, som følger med tiden. Sortimentet har udviklet sig med produkter, som alle kan nyde, da mange mennesker i dag har allergi eller følger en særlig diæt. Vores & our friends-produkter er helt plantebaserede, og de fleste er også laktose- og glutenfri, fx vores umami-krydderier med trøffel, som giver mad, snacks og saucer en dybde og et lag af smag. De kan nydes af langt de fleste, forklarer Lina Gilbe.
Samarbejde med ikonisk dansk stormagasin
For at få hjælp til at udbrede de nye produkter på andre markeder mødtes Lina Gilbe i 2019 med Enterprise Europe Network Malmö, som hjalp hende med at lave en samarbejdsprofil, der kunne deles internt i netværket for den vej igennem at finde mulige forhandlere uden for Sverige.
Fordelen ved at få hjælp igennem Enterprise Europe Network er, at netværket har et meget tæt og effektivt samarbejde landene imellem. Det muliggør hurtig identifikation af relevante muligheder for de virksomheder, der henvender sig for at få hjælp.
Enterprise Europe Network Malmö inviterede & our friends til at præsentere deres virksomhed og produkter på et møde mellem Enterprise Europe Network Danmark og Enterprise Europe Network Sydsverige. Her vurderede Enterprise Europe Network Danmark-konsulent Susanne Baden Jørgensen hurtigt, at produkterne havde potentiale til at kunne blive solgt i Danmarks ældste og fineste stormagasin, Magasin du Nord i København - og det var et stort ønske for & our friends netop at komme på hylderne hos Magasin du Nord.
- Vi har tidligere boet i København og har altid set Magasin du Nord som det mest ikoniske stormagasin i Norden, og at blive vist på deres hylder ville ikke kun være en ære for os, men også en bekræftelse på, at det, vi gør, er rigtigt. Det ville også betyde, at vi ville kunne nå den mest kvalitetsbevidste forbruger i hele Norden, og det er netop denne forbruger, som er vores kerneforbruger, fortæller Lina Gilbe.
Susanne Baden Jørgensen kontaktede derfor Jacob Nielsen, Head of Food i Magasin du Nord, for at sætte et møde i stand, og han var meget interesseret.
- Vi kan godt lide at have et bredt netværk – det er altid dejligt med nye kontakter, så at Enterprise Europe Network rakte ud til os for fire år siden med disse innovative, svenske produkter var meget velkomment, fortæller Jacob Nielsen.
Kæmpe potentiale i nye, innovative trøffelprodukter
Allerede ved første møde mellem svenske & our friends og det danske stormagasin afgav Magasin du Nord en prøveordre på nogle af de trøffelprodukter, som & our friends har udviklet.
- Da vi mødtes med & our friends første gang, så vi et opløft for os i det her marked. Der var et kæmpe potentiale i de her produkter, fordi både produkter og emballage var noget innovativt på det her område, og det appellerede til os, fortæller Jacob Nielsen og fortsætter:
- Siden første ordre har vi udvidet, så vi nu har hele deres sortiment - det er jo et par innovative unge mennesker, der driver & our friends, og de bliver ved med at producere nye, interessante produkter, som passer til vores kundegruppe.
Udsigt til mange års tæt og godt samarbejde
- Vi har et rigtigt fint og frugtbart samarbejde med & our friends. De er her ofte til sampling i butikken, og vi mødtes også med dem på messe i Sverige i november 2022. Vi er meget glade for samarbejdet og går altid efter langsigtede samarbejder generelt, siger Jacob Nielsen.
Og begejstringen for samarbejdet er gengældt:
- Vores samarbejde er meget tæt, og jeg er ofte til stede og afholder smagninger for at aktivere produkterne og sikre, at vi kan øge rotationen. Både butiks- og kontorpersonalet er så venlige og professionelle; det er en fantastisk organisation. Samtidig har vi en tæt dialog med indkøberne, som er meget professionelle og kyndige. Vi ser fx på, hvordan vi sammen kan målrette aktiviteter og kampagner, og diskuterer, hvad der kan fungere i forskellige sæsoner, fx hvordan vi pakker julegaver bedst ind for at få den bedste kundeoplevelse, fortæller Lina Gilbe.
Om samarbejdet med Enterprise Europe Network
- Susanne forstod vores brand første gang, hun blev præsenteret for det, og så virkelig potentialet i det, men især at det passede så godt til Magasin du Nord, som hun udtrykte det på vores allerførste møde. Vores kunder kunne ikke være mere enige! Så da Susanne arrangerede et møde, var vi utroligt begejstrede og glade for at få mulighed for at præsentere brandet for indkøberne hos Magasin du Nord. Susanne ledsagede os til dette møde for at give support og vise, at Enterprise Europe Network havde troen på os, og at vi og vores brands er seriøse aktører, siger Lina Gilbe og slutter:
- Samarbejdet med Magasin du Nord, som kom i stand gennem Susanne og Enterprise Europe Network, har givet os en helt ny tyngde, når vi præsenterer & our friends og Friends & Deli på nye markeder - lige fra Asien og Australien til nære markeder som Tyskland og Norge. Det er vi stolte og glade for!
Nyt søsterbrand
Siden har både brand og produkter udviklet sig, og Lina Gilbe og hendes mand har derfor etableret søsterbrandet, ”Friends & Deli”, hvor de udvikler naturlige produkter med moderne smage som sort hvidløg, trøffel, chili og eddiker med et moderne touch.
Fakta & our friends
& our friends er en lille, familieejet, svensk virksomhed, der blev etableret i 2018. De har specialiseret sig i plantebaserede easy-to-use delikatesseprodukter, der er 100% naturlige, innovative og spiseklare med smagfulde, moderne smagsvarianter, og som sælges i nøje udvalgt emballage. De fleste produkter er glutenfri og laktosefri, så alle, uanset diæt, kan nyde produkterne. Deres produkter sælges i Sverige, Danmark, Australien, Tyskland og Hong Kong.
Fakta Friends & Deli
Friends & Deli er søsterbrandet til & our friends. Produkterne skabes lokalt i Skåne i Sverige af håndplukkede råvarer fra nær og fjern og er en blanding af naturlige, moderne smage, som giver nydelse og gode smagsoplevelser.
Fakta Magasin du Nord
Magasin du Nord er en dansk kæde af stormagasiner, som har en stor afdeling for fin mad og vin. Stormagasinet blev etableret i 1868 og er et af de største og fineste i Danmark. Flagskibsbutikken ligger i København, og seks andre butikker er fordelt i andre større byer i Danmark. Især den fine MAD & VIN-afdeling er et yndet sted for shoppere i København.
AI-drevet platform skal forbedre landbrugs- og fødevaresektorens styring af klimabaserede risici
Et nyt schweizisk-dansk projektsamarbejde har modtaget en bevilling på EUR 1,5 millioner fra Eurostars-programmet til at udvikle en AI-drevet platform til håndtering af klimarisici i landbrugs- og fødevaresektoren.
EENergy: Studsgaard forventer markant reduktion af energiforbruget med nye solcelleanlæg
Hos Studsgaard i Frederikshavn arbejder de målrettet på at mindske deres klimaaftryk og blive mere bæredygtige.
EENergy: Strandby Fiskerihavn forbedrer ventilationsanlæg og indeklimaet
Strandby Fiskerihavn er én af 41 danske virksomheder, der har fået bevilliget EENergy-midler til energieffektivisering. Midlerne er brugt til at forbedre deres ventilationsanlæg.
Dansk-koreansk projekt udvikler maritim satellitkommunikation
Sternula A/S blevet projektpartner i Eurostars-projektet MACORSAT, hvor de i samarbejde med en sydkoreansk partner og den danske virksomhed Dacoma skal udvikle løsninger til at få data så effektivt som muligt fra skib til land og omvendt via AIS 2.